alakformálás

A skinny fat jelenség

Mindenki irigyli a vékony nőket, mindenki rájuk akar hasonlítani, de a karcsúság sokszor megtévesztő lehet. Az angol köznyelvben csak skinny fat néven futó jelenség főként az egyébként csinosnak tűnő, nyúlánk nőket érinti és a testösszetétel kedvezőtlen mivoltára utal. Mi áll a skinny fat alkat hátterében és hogyan lehet rajta változtatni?

A karcsú nőkön minden ruha jól mutat, mégis, a látszat sokszor csal. Hihetetlen, de a vékonyabb emberek majdnem háromnegyede skinny fatnek számít, azaz minimális izomtömeggel rendelkeznek, a testzsírszázalékuk viszont elég magas. Noha nincs túlsúlyuk, testük mégis puha, edzetlen benyomást kelt, amelyhez petyhüdt bőr társul.

  A genetikailag jó alakkal megáldott, nem hízékony nőket is érintheti ez a probléma, hiszen a mozgásszegény életmód előbb-utóbb az ő testükön is nyomot hagy. A mozgáshiány és a fehérjebevitel hiánya miatt az izomzatuk fokozatosan csökken, míg a zsír az évek során nő. Ráadásul gyakran választják az egészségtelen gyorséttermi ételeket, hiszen úgy gondolják, hogy ők bármit ehetnek, mégsem híznak meg.

  A másik érintett csoport az ésszerűtlen fogyókúrát folytatók csoportja. A drasztikus kalóriacsökkentés következtében azonban nem csak a zsírpárnák, hanem az izomzat is leépül, így a test formátlanná válik. Az anyagcsere lelassul, és egyenes út vezet a jojó effektushoz. Az sem használ, hogy a legtöbben – különösen a nők – a villámdiétákat rengeteg kardió edzéssel egészítik ki, amely ugyan sok kalóriát éget, de még nagyobb mértékű izomlebontást eredményez.

  Mi tehát a megoldás? Szervezetünk működésének ismerete, hosszú távra tervezés, türelem, akaraterő és kitartás. Ez a gyakorlatban rendszeres súlyzós edzésben és ésszerű, fenntartható, egészséges étkezési elvek követésében nyilvánul meg. 

A súlyzós edzés hatásai semmihez sem hasonlíthatóak. Remekül formálja az alakot, zsírégető hatása még edzés után órákkal is mérhető és gyorsítja az anyagcserét. Fogyókúrával és kardió edzéssel csökkenthetjük a kilókat, de a test formáját az izmok adják, amelyhez nélkülözhetetlen az erősítő edzés. Amennyiben nem tudunk lemondani a kardióról sem, próbáljunk magasabb ellenálláson vagy emelkedőn és lassabban edzeni. Kiváló alternatíva, ha számoljuk a naponta megtett lépéseinket, próbáljunk a 10 000 lépésre törekedni mindennap.

Igyekezzünk emellett egészséges ételeket fogyasztani, hiszen nincs az az edzés, amely a rossz étkezési szokásokat kompenzálja. A legbiztosabb módja az alakformálásnak, ha célunknak megfelelő kalória- és makroértékek szerint étkezünk, hiszen az egészséges ételekből is könnyen „túlehetjük” magunkat. Ne éheztessük magunkat és törekedjünk arra, hogy minden étkezéssel vigyünk be fehérjét a szervezetünkbe, hiszen a protein az izomépítésen kívül számos egyéb létfontosságú funkciót is ellát a szervezetben.

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük