táplálékkiegészítők

A zsírégető tabletták mítosza

A zsírégetők hatásosak lehetnek a fogyás elősegítésében, de bízhatjuk kizárólag ezekre a tablettákra, hogy elérjük az áhított célt? Van esetleg valamilyen káros mellékhatásuk? Az alábbi bejegyzésben megpróbálom eloszlatni a mágikus kapszulákat övező hiedelmeket.

A zsírégető tablettáktól mindenki azt reméli, hogy beszedésükkel különösebb erőfeszítés nélkül meg tudnak szabadulni a felesleges kilóktól. Hiszen mindenhol szembejönnek velünk a reklámok, amelyeken tökéletes testű fitness modellek ajánlják ezeket a készítményeket, és rövid idő alatt látványos és tartós eredményt ígérnek.

Az igazság ezzel szemben az, hogy egyes készítmények tényleg tudnak segíteni a zsírégetésben, de ez csak kemény edzés és diéta mellett tud megvalósulni.Az így elért eredményt maximum 5-10 %-al tudják feljavítani ezek a tabletták.

Melyik a legjobb zsírégető?

Ha a fenti tények ellenére úgy döntesz, hogy mégis szeretnéd növelni a teljesítményedet ilyen tablettákkal, tudnod kell, hogy „legjobb zsírégető” nem létezik. Rengeteg típusú zsírégetők kapható a piacon, többféle hatóanyaggal, így neked kell kitapasztalnod, hogy számodra melyik a hatásos.

Az egyik legnépszerűbb táplálékkiegészítő talán az l-karnitin nevű hidroxi-aminosav. Edzés előtt kb. fél órával, 1-2000 mg mennyiségben alkalmazva állítások szerint segítheti a zsírégetést, viszont zsírfelhasználást segítő szerepe ezidáig tudományosan nem alátámasztott. Hasznos tulajdonsága viszont, hogy segíti a regenerációt, ami egy rendkívül fontos tényező a komoly súlyzós edzéseket végzők esetében.

A krómmal is gyakran találkozhatunk különböző készítményekben. Olyan nyomelemről van szó, amely hozzájárul a normál vércukorszint fenntartásához, befolyásolja a fehérje-, zsír- és szénhidrátanyagcserét, fogyókúra esetén pedig segíthet a testsúlyvesztésben, hiszen csökkenti az éhségérzetet.

A CLA egy esszenciális zsírsav, amelynek lehetséges előnyei között említik a rákellenes hatást, a vércukorszint szabályozást és a testkompozíció javítását is. Több állatokon végzett kísérlet igazolta, hogy segített a testzsír csökkentésében és az izomméret növelésében, de ezt még embereken ellenőrzött kísérletekkel eddig nem sikerült egyértelműen bizonyítani.

A közkedvelt táplálékkiegészítők közé tartoznak a termogenikus zsírégetők is. Ezek a készítmények fokozzák az anyagcsere folyamatokat; megemelik a testhőmérsékletet és a pulzust, ezáltal több energiát használ fel a szervezet. Azonban ennek következtében negatív mellékhatások is jelentkeznek: megnövekedett vérnyomás, idegesség, kézremegés, ingerlékenység, alvászavar (többek között koffeint is tartalmaznak). Így hangsúlyozni kell, hogy termogenikus zsírégetőt csak teljesen egészséges egyén szedhet, akinek semmilyen vérnyomás- vagy szívproblémája nincs. Fontos kiemelni azt is, hogy sokan edzés előtt alkalmazzák ezeket a szereket „pörgető” hatásuk miatt, ami rettentő veszélyes! A termogenikus zsírégetők folyamatos szedésével ugyanis már alapból megnövekedett az alapanyagcsere, edzésen kívül is magasabb fordulatszámon pörög a szervezet. Ezt tovább fokozni azzal, hogy közvetlenül edzés előtt veszik be a tablettákat felesleges, hiszen testmozgás közben különben is magas a pulzus és a vérnyomás.

Végül muszáj említést tenni a (mesterséges) vízhajtókról is. A diuretikumokat bizonyos egészségügyi problémák esetén (vesebetegség, ödémák, stb.) írják fel és kizárólag orvosi utasításra és ellenőrzés mellett alkalmazhatóak. Illetve sportolók, modellek alkalmazzák verseny vagy fotózás előtt, utolsó simításként. Rövid, látványos változást hozhatnak a fizikumban, ami azonban csak akkor érvényesül, ha a zsírt már majdnem teljesen lepucolták magukról. Tehát nem alkalmasak zsírégetésre, sem tartós, több hónapos használatra. Használatuk rendkívül veszélyes, könnyen felboríthatják a szervezet elektrolit-háztartását, kiszáradást és akár szívmegállást okozva.

Kevés a ténylegesen bizonyított hatással rendelkező étrend-kiegészítő, viszont a koffein közéjük tartozik. Egyértelműen fokozza a teljesítményt, csökkenti a fáradtságérzetet, stimulálja a központi idegrendszert, és javítja az ideg-izom funkciót. Itt is fontos figyelni az adagokra, mert túlzott bevitele nem növeli tovább a teljesítményt, sőt kellemetlen mellékhatások is jelentkezhetnek.

Látható tehát, hogy számos olyan táplálékkiegészítő van, amely a helyes étkezés és rendszeres mozgás mellett segíti a kívánt forma elérését és megtartását. Viszont, fontos megjegyezni, hogy az étrend-kiegészítők forgalmazása csak notifikációs bejelentés kötelezett, tehát nincs engedélyeztetési procedúra. Elegendő a termék címkéjét és adatlapját benyújtani az OGYÉI-hez, legkésőbb a termék piacra helyezésének a napján. Ez egy elég fontos információ, amit sokan nem tudnak, és azt hiszem ez is jól alátámasztja, mennyire érdemes fenntartással kezelnünk ezeket a termékeket.

Tehát ne felejtsük el, ha mégis az alkalmazásuk mellett döntünk, hogy – ahogy a nevükben is benne van – ezek kiegészítők, nem pedig csodaszerek, amelyekkel azonnal karcsúak lehetünk. A munka nagy részét nekünk kell elvégeznünk az álomalak érdekében.

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük