motiváció

Edzd az agyad, hogy egészségesebben élj!

“Akár azt hiszed, képes vagy rá, akár azt, hogy nem, igazad lesz.” (Henry Ford). Régóta ismert a tudatosság és a pozitív gondolkodás jótékony hatása, azonban a legújabb kutatások szerint az egészséges étkezés és testmozgás is fejben dől el.

Nemrégiben több neurológiai kutatás is kimutatta, hogy elménk formában tartása pozitív egészségügyi hatásokkal járhat. Agyunk rendszeres edzése segíthet abban, hogy bölcsebben válasszuk meg ételeinket, gyakrabban mozogjunk, és egészségesebb döntéseket hozzunk az életmódunkkal kapcsolatosan. A gyakori agytorna különböző online programokkal, például memória játékokkal segít akaraterőnk fejlesztésében, amely nélkülözhetetlen az életmódváltásnál. Az online agytorna mellett hatékonyak lehetnek a pozitív megerősítések is. Legegyszerűbb, ha leírod a céljaidat és igyekszel proaktívan beszélni magaddal. Például ahelyett, hogy arra koncentrálsz, hogy nem hagyhatod ki az edzésed, vagy nem ehetsz meg valamilyen egészségtelen ételt, tervezd meg előre, hogy mikor mész a terembe és mit fogsz ebédelni, ha éhes vagy (ahelyett, hogy mit nem fogyaszthatsz).

Több tanulmány is rámutatott, hogy a nagy akaraterővel rendelkező embereknek más az agyi aktivitása, mint azoknak, akiknek kevesebb az önkontrollja. Viszont jó hír, hogy az akaraterőért felelős agyi területnek az “edzésével” növelhető az agyi aktivitás. Ez az agykéreg homloklebenyi része, a prefrontális kéreg, amely felelős az olyan agyi folyamatok irányításáért, mint a tervezés, az agresszió-szabályozás, az akaraterő, a figyelem-összpontosítás, a problémamegoldó gondolkodás és  a megfontolt cselekvés. Több kutatás megnövekedett agyi aktivitást mért azon résztvevőknél, akik kifejezték igényüket, hogy egészségesebben szeretnének étkezni és előre elképzelték az eredményeket, amit elérnek.

Amennyiben arra szeretnénk tréningezni agyunkat, hogy a fitt ételeket válassza a hizlaló ennivalókkal szemben, igyekezzünk minél konkrétabban fogalmazni. A „Jobban kellene ennem.” típusú, átfogó célok kinyilvánítása helyett hasznosabbak az „Olyan ételt eszem csak, amit én főzök magamnak.” – féle specifikusabb kijelentések. Ha túl általánosan fogalmazunk, agyunk kevésbé valószínű, hogy változtat a működésén, míg ha pontosítunk, az agynak kevesebb munkájába kerül, hogy támogassa az elérendő célt.

A testmozgás és agyunk tréningezése között is van összefüggés. Több tanulmány is kimutatta, hogy az edzés neurogenezishez (új idegsejtek létrehozásához) vezethet, az agyad edzésben tartása pedig növeli az akaraterőt. A pékségből kiáramló csalogató süteményillat, vagy a tekintetet egyből odavonzó menük serkentik az agyműködést, ezáltal jobban kívánunk bizonyos ételeket, könnyebben csábulunk el, ráadásul gyakran túl is esszük magunkat.

Viszont ha rendszeresen és legalább hat hónapon át edzel, megváltozik az is, ahogyan agyad a hívogató ételekre reagál és sokkal egyszerűbben mondasz rájuk nemet. Tehát a tested és elméd karbantartása segít az egészséges életmód kialakításában.

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük